
Asiakasvideot

YIH Oy
YIH tekee monipuolisesti teollisuuden huolto- ja kunnossapitotöitä. Videolla toimitusjohtaja Sami Janakka kertoo kokemuksiaan Lenio TOPista.
“Olin hämmästynyt, että saatiin niin loistavaa henkilökohtaista palvelua.”

Exlan Finland Oy
Exlan on pitkäaikainen asiakkaamme, tietoverkkojen erityisasiantuntija Nokialta.
“Voin lämpimästi suositella TOP-järjestelmää ja myös Leniota firmana. Asiantuntemusta löytyy ja järjestelmän perustoiminnallisuudet ovat selkeät ja hyvät.”
– Toimitusjohtaja Torsten Kolehmainen
Viria Security Oy, valtakunnallisesti yksi suurimmista yritysturvallisuuden asiantuntijoista, valitsi kenttätyönohjaukseen Lenio TOPin. Aina ajantasainen tieto auttaa varmistamaan vaativien kohteiden turvallisuuden entistä paremmin, helpottaen ja tehostaen niin työnjohdon kuin asentajien arkea ympäri Suomen.

Vuonna 1988 perustettu Ovimatic Oy suunnittelee, toteuttaa ja huoltaa hissejä, nosto-ovia sekä oviautomatiikkaa. Lenio TOP, mobiili toiminnanohjausjärjestelmä, auttaa varmistamaan kenttätyön tehokkuuden ja asiakastyytyväisyyden Ovimaticin yli 1500 asennuskohteessa ympäri Suomen.

Lukko- ja turvallisuusalan asiantuntijayritys Avainahjo Oy valitsi Lenio TOP -toiminnanohjausjärjestelmän kenttätyön tehostamiseen. Ratkaisu otettiin niin hyvin vastaan, että jo pilottivaiheessa asentajat kannustivat työnjohtoa käyttämään järjestelmää ahkerammin.

Erikoisrenkaiden edelläkävijä on luottanut Lenion osaamiseen yli 10 vuoden ajan. Resurssien hallintakalenterin ansiosta tuotannossa tiedetään aina missä mennään sekä kuinka valmistautua tulevaan. Oikeat siirrot näkyvät niin tuloksessa kuin henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyydessä.

Viria Security Oy

Viria Security Oy
- Kyberturva- ja yritysverkkopalvelut, turvateknologian ja lukituksen ratkaisut
- Perustettu 1991
- Liikevaihto 2019 59,5 m€
- Toimipaikat 21 paikkakunnalla
- Henkilöstöä 344
Tilannetietoisuus tuo turvallisuutta
Viria Security Oy, valtakunnallisesti yksi suurimmista yritysturvallisuuden asiantuntijoista, valitsi kenttätyönohjaukseen Lenio TOPin. Aina ajantasainen tieto auttaa varmistamaan vaativien kohteiden turvallisuuden entistä paremmin, helpottaen ja tehostaen niin työnjohdon kuin asentajien arkea ympäri Suomen.
Tiedon, ihmisten ja omaisuuden turvaamiseen tarvitaan sekä digitaalista että fyysistä suojaa. Tehokkainta ja turvallisinta on hallita niitä kokonaisuutena. Virian palveluvalikoimaan kuuluvat kaikki yritysturvallisuuden osa-alueet lukituksesta ja valvontajärjestelmistä kyberturvallisuuteen.
– Toimintavarmuus ja nopea reagointikyky korostuvat esimerkiksi sote-alalla, johon Viria toteuttaa ratkaisuja sairaaloiden, terveyskeskusten, hoivakotien ja kotihoidon tarpeisiin. Etsiessämme ratkaisua mobiiliin kenttätyönohjaukseen, vertailimme useita vaihtoehtoja. Valitsimme kumppaniksi Lenion, sillä he tarjosivat näkemystä liiketoimintamme kehittämiseen sekä tarpeitamme vastaavan järjestelmän. Tällä hetkellä Lenion TOP-järjestelmää käyttää meillä noin 250 henkilöä, kertoo Viria Security Oy:n tuotantojohtaja Ville Kolmonen.
Tieto kulkemaan
Lenio TOP tehostaa Viria Securityn asentajien ja työnjohdon tekemistä monin tavoin, joihin perinteinen järjestelmä ei pysty. Nyt työt voidaan aikatauluttaa ja välittää tekijöilleen suoraan heidän mobiililaitteisiinsa ilman, että niitä tarvitsee vastaanottaa tai kuitata erikseen toimistoilla. Asentajat kirjaavat kohteissa tehdyt työt järjestelmään, josta saamme myös palkanlaskennassa ja laskutuksessa tarvittavat tiedot.
– Kenttätyöprosessimme helpottui ja tehostui merkittävästi. Samalla paransimme näkyvyyttä sekä toimitusvarmuutta, sillä töiden suunnittelu on täsmällisempää ja pysymme jatkuvasti ajan tasalla siitä, mitä kentällä tapahtuu. Lenio TOPin mahdollistama sujuva tiedonkulku tuo säästöjä sekä lisää kohteiden turvallisuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi järjestelmä käyttöönotettiin suunnitellusti ja henkilöstömme koulutettiin asianmukaisesti, Ville jatkaa.
ASIAKASHYÖDYT
Viria Security Oy
Oikea ja reaaliaikainen tieto aina saatavilla
Kokonaisvaltainen näkymä liikkuvaan työhön auttaa resursoimaan ja johtamaan yli 250 käyttäjän tekemistä tehokkaasti.
Asiakaskokemus ja laatu paranevat
Työt päästään aloittamaan oikeaan aikaan, nopeasti ja varmasti.
Lisää kustannustehokkuutta
Asentajat ja työnjohto säästävät aikaa, tieto kulkee kentältä myös palkanlaskentaan ja laskutukseen.
Sujuvampaa
työntekoa
Ei hukkatunteja, turhia ajoja tai kyselyjä.
Raportointi on helppoa.
Ovimatic Oy
Ovimatic palvelee ketterästi kentällä
Lenio TOP, mobiili toiminnanohjausjärjestelmä, auttaa varmistamaan kenttätyön tehokkuuden ja asiakastyytyväisyyden Ovimaticin yli 1500 asennuskohteessa ympäri Suomen.
Vuonna 1988 perustettu Ovimatic Oy suunnittelee, toteuttaa ja huoltaa hissejä, nosto-ovia sekä oviautomatiikkaa. Yrityksen asiakkaita ovat talo- ja kiinteistöyhtiöt, rakennusliikkeet, teollisuuden ja kaupan toimijat ja yksityishenkilöt. Iso määrä asennuskohteita tarkoittaa suurta määrää kenttätyötä, jossa asentajien on oltava oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kunkin kohteen tarpeet tuntien.
– Toimitamme laitteita ihmisiä varten. Jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, on meidän oltava tehokkaita myös kentällä. Leniolta saimme etsimämme ratkaisun. He ymmärsivät tarpeemme ja lähtivät viemään asioita aktiivisesti eteenpäin, kertoo Ovimatic Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Savolainen.
Tiedonkulku ratkaisee tulokset
Siirtyminen paperisista työmääräyksistä mobiiliin kenttätyönohjaukseen tarjoaa Ovimaticille lukuisia hyötyjä. Lenio TOPin avulla töiden jakaminen kentälle onnistuu mistä ja milloin tahansa, eikä asentajien tarvitse saapua toimistolle niitä vastaanottamaan. Sen lisäksi, että asentajat pysyvät aina ajan tasalla, he näkevät järjestelmän laitehallintamoduulista kunkin kohteen historiatiedot ja päivittävät tilanteen työt tehtyään. Näin ollen kenttätyötä ja asennuskohteita koskeva tieto pysyy oikeellisena, eikä asioita jouduta kirjaamaan kahdesti. Järjestelmästä välittyy myös tarvittava tieto palkanlaskentaan ja laskutukseen.
– Mobiili kenttätyönohjaus merkitsee säästöjä ajassa ja rahassa sekä vähemmän inhimillisiä virheitä. Lenio TOPin käyttöönotto oli helppoa ja asentajamme käyttävät sitä mielellään. Mikä tärkeintä, asiakkaamme saavat entistä parempaa palvelua, sillä työnkulku on mahdollisimman sujuvaa ja ajantasainen tieto on aina tarvitsijoidensa ulottuvilla, Tuomas toteaa.

Ovimatic Oy
- Innovatiivinen hissien ja ovien asiantuntija 30 vuoden kokemuksella
- Perustettu: 1988
- Liikevaihto 2019 1,2 m€
- Omistus: Perheyritys
- Kotipaikka: Kuopio
- Kunnossapidettävien laitteiden lukumäärä: n. 1500 kpl
ASIAKASHYÖDYT
Ovimatic Oy
Oikea ja reaaliaikainen tieto aina saatavilla
Kokonaisvaltainen näkymä liikkuvaan työhön auttaa resursoimaan ja johtamaan tekemistä tehokkaasti.
Lisää asiakastyytyväisyyttä
Työt päästään aloittamaan nopeasti ja varmasti.
Lisää kustannustehokkuutta
Asentajat ja työnjohto säästävät aikaa, tieto kulkee kentältä palkanlaskentaan ja laskutukseen.
Asennuskohteiden vaivaton hallinta
Laitehallintamoduulista löytyvät kunkin kohteen ajantasaiset tiedot sekä historia.
Sujuvampaa työntekoa
Ei hukkatunteja, turhia ajoja tai kyselyjä.
Raportointi on helppoa.
Avainahjo Oy

Avainahjo Oy
- Isännöitsijöitä, huoltoyhtiöitä ja yksityishenkilöitä palveleva lukko- ja turvallisuusalan asiantuntijayritys Helsingin Kruunuhaassa
- 10 hengen huoltotiimi, kuusi huoltoautoa
- Liikevaihto 2019 noin 1.8 milj.
Lenio TOP avaa ovet tehokkuuteen
Isännöitsijöitä, huoltoyhtiöitä sekä yksityishenkilöitä pääkaupunkiseudulla palveleva lukko- ja turvallisuusalan asiantuntijayritys Avainahjo Oy valitsi Lenio TOP -toiminnanohjausjärjestelmän kenttätyön tehostamiseen. Ratkaisu otettiin niin hyvin vastaan, että jo pilottivaiheessa asentajat kannustivat työnjohtoa käyttämään järjestelmää ahkerammin. Lenio TOPin hyödyt puhuvat puolestaan niin kustannustehokkuudessa kuin henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyydessä.
Lukkoalalla työskentely ei katso aikaa eikä paikkaa – toimeksiannot ovat kiireisiä, niiden kestoa on vaikea arvioida, eikä työn tekeminen onnistu ilman, että mukana kulkevat paitsi oikeat komponentit, myös ajankohtainen tieto asiakkaan tilanteesta.
– Yhdeksän hengen asentajatiimimme liikkuu pääkaupunkiseudulla kellon ympäri. Palveluumme kuuluvat sekä lukkotyöt että valvontajärjestelmät, kattaen muun muassa asennukset, korjaukset, huollot ja päivystykset. Asiakkaillemme tärkeintä on laadun ohella nopeus, jonka varmistamisessa toiminnanohjausjärjestelmällä on keskeinen merkitys, kertoo Vesa Ojala, toinen Avainahjon yrittäjistä.
Aikoinaan Avainahjolla kirjattiin työt kynällä ja paperilla, jonka jälkeen käyttöön otettiin perinteinen toiminnanohjausjärjestelmä. Siihen asentajat pääsivät täyttämään henkilökohtaisen työmääräimensä tarkistusta ja laskutusta varten konttorilla, mikä selkeytti toimintaa merkittävästi. Silti jotakin olennaista puuttui.
– Oivalsimme nopeasti tekemisen pullonkaulan. Asentajamme joutuivat kokoontumaan päivittäin toimistolle, jonottamaan tietokoneelle, kirjaamaan asiansa sekä valmistautumaan seuraavaan toimeksiantoon epämääräisen tiedon varassa. Kaikki työmääräimet jouduttiin tulostaamaan mukaan paperisena. Tiedonkulku ja tilanteen tasalla pysyminen oli kaikille osapuolille haastavaa, joten päätimme tehdä asialle jotakin. Olimme jo saaneet lämpimiä suosituksia Leniosta, joten pyysimme heidät paikan päälle kertomaan pilvipalveluna toteutetun toiminnanohjausjärjestelmän mahdollisuuksista, jatkaa yrittäjä Arto Kuosmanen.
Sanoista teoiksi
Välittömästi Lenio TOPin esittelyn jälkeen oli selvää, että paljon on tehtävissä. Kun hihat käärittiin, valmista tuli sovitussa aikataulussa. Lenio TOPin ansiosta sekä asentajat että työnjohto tietävät aina missä mennään, ja myyntilaskut siirretään Leniosta Netvisoriin, josta hoituvat niin palkanlaskenta kuin laskutus.
– Kun otamme tilauksen vastaan, se on helppo välittää työnjohtajalle työjonoon, josta hän pystyy siirtämään sen kalenterinäkymän avulla nopeimmin saatavilla olevalle työntekijälle. Työnjohtaja näkee myös työn kuormituksen realiajassa. Asentajat eivät enää joudu käymään konttorilla tekemässä kirjauksia, vaan tiedonkulku tilauksesta laskutukseen hoituu mobiilisti mistä ja milloin tahansa. Lisäksi asentajat näkevät sovelluksesta tulevat työt ja kohteiden historian sekä pystyvät lisäämään tietoa paikan päällä. Näin ollen saimme kaikille yhteisen ja reaaliaikaisen näkymän töiden etenemisestä. Kun työ valmis, kuittaamme sen konttorilla, josta se siirtyy myyntitilaukseksi tai laskuksi Netvisoriin, ja lasku lähtee maailmalle verkkolaskuna tai tulostuspalvelun kautta. Ei enää inhimillisiä virheitä, sekavia lippuja ja lappuja eikä epäselvyyksiä tai soittelua perään, Vesa huokaisee.
Koska Avainahjolla käsitellään satoja laskuja kuukaudessa, hyöty on huomattava ja yrittäjiltä jää aikaan muuhunkin:
– Toimintamme on tehostunut merkittävästi. Laskelmiemme mukaan jokainen asentaja säästää päivässä vähintään tunnin arvokasta työaikaa sekä välttyy turhalta ajamiselta ja kyselyiltä. Laskutus pyörii reaaliaikaissa ja oikein tarvikkeita myöten. Parasta on, että myös asentajat ihastuivat Lenioon – itse asiassa niin paljon, että he muistuttivat työnjohtoa käyttämään sitä ahkerammin alusta asti.
Palveluun tyytyväiset
Avainahjolla ollaan tyytyväisiä sekä Lenion tekniseen osaamiseen että palvelun laatuun.
– Asiakkaidemme lailla arvostamme laadukasta ja läheistä palvelua. Yhteinen tekeminen Lenion kanssa on sekä luotettavaa että aktiivista. He vastaavat kysymyksiin nopeasti ja ottavat asiakkaansa toiveet tosissaan. Tämä on meille erityisen tärkeää, koska koko turvallisuusala tulee muuttumaan perusteellisesti, ja kehitystyötä tarvitaan. Nyt odotamme innolla tarjouslaskentaan liittyviä uusia ominaisuuksia, Vesa ja Arto toteavat.
Leniota miehet suosittelevat yhteen ääneen – kaikille muille paitsi kilpailijoille!
ASIAKASHYÖDYT
Avainahjo Oy
Lisää ymmärrystä ja valmiutta
Kokonaisvaltainen näkymä liikkuvaan työhön.
Merkittävästi lisää tehokkuutta
Asentajan työajan säästö min. tunti päivässä. 9 hlön tiimissä keskimäärin 500 € / pv ja 10000 € / kk.
Lisää nopeutta
Oikeita päätöksiä, tietoa ajan tasalla ja askeleen edellä, reaaliaikainen laskutus.
Henkilöstön tyytyväisyys paranee
Ei hukkatunteja tai turhia kilometrejä eikä turhia kyselyjä, raportointi on helppoa.
Varmuutta toimitusaikoihin
Lisää asiakastyytyväisyyttä kun tulevat työt ovat suoraan nähtävissä.
Nokian Raskaat Renkaat Oy
Lenio mukana mahdollistamassa Nokian Raskaiden Renkaiden tuotantotehokkuutta ja ajantasaista ohjausta
Erikoisrenkaiden edelläkävijä, Nokian Raskaat Renkaat, on luottanut Lenion asiantuntijoiden osaamiseen yli vuosikymmenen ajan. Tehokkaan seurannan ja resurssien hallintakalenterin ansiosta tuotannossa tiedetään aina, missä mennään sekä kuinka valmistautua tulevaan. Oikeat siirrot näkyvät niin tuloksessa kuin henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyydessä.
Nokian Raskaat Renkaat Oy on korkealaatuisten erikoisrenkaiden valmistaja ja osa Nokian Renkaat Oyj -konsernia. Maailmalla yhtiö tunnetaan erityisesti CTL-metsäkonerenkaista, jossa globaali markkinaosuus on noin 60 prosenttia. Metsäkonerenkaiden ohella Nokian Raskaiden Renkaiden tuotteita ovat satama- ja kaivosrenkaat sekä maatalous- ja työkoneiden erikoisrenkaat sekä kuorma-autojen ja bussien renkaat ja pinnoitteet.
– Lenion ansiosta olemme saaneet selkeän näkymän tuotantoon. Ymmärrämme, miten eri asiat vaikuttavat toisiinsa sekä tiedostamme, mitä oikeasti tapahtuu. Olemme myös saaneet todeta, että olettamukset pitävät harvoin paikkansa, kertoo tehdaspäällikkö Pasi Antinmaa.
Yli 10 prosenttia lisää käyttöastetta
Leniolla teknologia- ja tuotevastaavana työskentelevän Jyrki Saarion ja Nokian Raskaiden Renkaiden yhteistyö alkoi vuonna 2006 tuotannon raportointijärjestelmän toteutuksella.
– Raportointijärjestelmän ansiosta havaitsemme virhetilanteet, reagoimme niihin tehokkaasti sekä ymmärrämme häiriöiden syyt. Järjestelmä on edelleen käytössä, ja sitä on laajennettu vuosien varrrella moneen kertaan. Pasi mainitsee.
Yhteistyön seuraava askel oli sähköinen työmääräilmoitus, jonka tuottamaa tietoa hyödynnetään esimerkiksi palkanlaskennassa ja tulosten mittaamisessa. Mutta tämä oli vasta alkua.
– Merkittävin yhteistyömme hedelmä on vuonna 2016 käyttöönotettu resurssien hallintakalenteri. Sen ansiosta pystymme toteuttamaan tehokkaimman mahdollisen työnkulun niin tuotannon koneiden, työnvuoroohjauksen, huoltojen kuin poikkeustilanteiden osalta. Koska hallintakalenteri on yhdistetty tuotannonsuunnittelujärjestelmään, miehitämme koneet oikein niin osaamisen kuin työn vaihtelevuuden perusteella, sekä pystymme valmistautumaan esimerkiksi yllättäviin poissaoloihin ja käyttökatkosten seurauksiin parhaalla mahdollisella tavalla. Järjestelmän ansiosta käyttöasteemme on noussut yli 10 prosenttia, ja samalla olemme lisänneet asiakastyytyväisyyttä parantamalla merkittävästi jo entisestään hyviä toimitusaikaennusteita, henkilöstön tyytyväisyydestä puhumattakaan, Pasi jatkaa.
Sujuvaa kumppanuutta
– Lenion kanssa toimiminen on mutkatonta. Myyjien sijaan kanssamme asioivat kehitystyötä tekevät henkilöt, joten tiedän, että asiat ovat hallinnassa ja etenevät suunnitellusti. Leniolta olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme tilanneet, nopeasti ja ajallaan. Vuosien varrella olen ollut mukana kymmenissä IT-projekteissa ja nähnyt monenlaista. Kokemukseni perusteella Lenio on kautta aikojen toinen ja omalla osaamisalueellaan ainoa yritys, jota voin vilpittömästi suositella, Pasi toteaa.
Tulevaisuudessa järjestelmiin tullaan lisäämään entistäkin enemmän älyä ja automaatiota, joten yhteistyön seuraavat luvut tulevat olemaan toinen toistaan jännittävämpiä.

Nokian Raskaat Renkaat Oy
- Korkealaatuisten erikoisrenkaiden valmistaja, osa Nokian Renkaat Oyj -konsernia
- Metsäkonerenkaissa 60 prosentin maailmanmarkkinaosuus
- Tuotanto 24-7-338
- Liikevaihto 2018 noin 125,5 m€
- Työntekijöitä noin 250
- Pääkonttori Nokialla
- Myyntikonttoreita ympäri maailmaa
ASIAKASHYÖDYT
Nokian Raskaat Renkaat Oy
Lisää ymmärrystä ja valmiutta
Kokonaisvaltainen näkymä tuotantoon.
Merkittävästi lisää tehokkuutta
Tuotannon käyttöaste kasvoi 10 %.
Tiedolla johtaminen kehittyy
Oikeita päätöksiä, ajan tasalla ja askeleen edellä.
Henkilöstön tyytyväisyys kasvaa
Osaamisen tunnistaminen, työn vaihtelevuus.
Varmuutta toimitusaikoihin
Lisää asiakastyytyväisyyttä.
Muita referenssejämme







